تولید فنر, فنر حلزونی, فنر ها

تولید فنر حلزونی | انواع فنر حلزونی

تولید فنر حلزونی : فنر حلزونی نوعی از فنر میباشد که از تسمه با مقطع مستطیل شکل تولید شده و جهت ذخیره انرژی دوار و آزاد سازی آن به صورت گشتاور بکار برده میشوند. یکی از شناخته شده ترین انواع فنر حلزونی فنر نیرو ثابت میباشد. که نیرویی تقریبا ثابت جهت مقاومت در برابر باز شدن فنر اعمال میکند.

بنابراین هنگامی که تسمه فنر گسترده میشود، نوعی تنش ذاتی با نرخی تقریبا ثابت در برابر نیروی اعمالی مقاومت میکند.
تولید فنر حلزونی در انواع مختلف از جمله فنر سیم جمع کن جاربرقی، فنر استند سیگار و فنر جا ذغالی با متریالهای مختلف و در سایزهای گوناگون انجام میگیرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون تولید فنر حلزونی با کارشناسان گروه تولیدی تک فنر تماس حاصل فرمایید.
به عنوان یک سازنده پیشرو در عرصه تولید فنرحلزونی، ما در تک فنر قابلیت تولید انواع مختلف این نوع فنر را دارا میباشیم.

این فنرها میتوانند بصورت اختصاصی و به منظور رسیدن به ویژگی های مدنظر و نیاز بخصوص شما تولید شوند.

ساخت فنر حلزونی بر مبنای نمونه سازی، نمونه دفرم شده، مدل و یا نقشه های ارسالی شما قابل انجام است.
تولید فنر حلزونی
سوراخها و یا خمهایی که بعضا در انتهای فنرهای اسپیرال تعبیه میشوند به آنها این قابلیت را میدهند که به تجهیزات دیگر متصل شوند.

بنابراین زمانی که یک نیرو جهت فشردن و یا کشیدن انتهای آزاد فنر اعمال میشود، فنر حلزونی عملکردی مشابه با فنر کششی از خود نشان میدهد. تغییرات گشتاور در فنرهای حلزونی بطور کلی غیر خطی است. این شرایط به دلیل وجود اصطکاک بین کویل ها و متفاوت بودن میزان طول تسمه فعال در فنر میباشد.

انواع فنرهای حلزونی:

Power spring: این فنرها به اسم فنر ساعت هم شناخته میشوند، چرا که در صنعت ساعت سازی جهت اعمال نیرو استفاده بسیار زیادی دارند. این فنرها میتوانند با اشغال کمترین فضای ممکن نیروی نسبتا زیادی را ایجاد کنند. همچنین این گونه از فنر مارپیچ حرکت خطی قابل قبولی را با استفاده از کمترین نیروی انباشته فراهم کرده. و نیز زمانی که فنر در حالت باز قرار دارد نیروی بسیار زیادی را در خود ذخیره میکند.

Hairspring: نوعی از فنر اسپیرال با حلقه هایی که اغلب از هم فاصله دارند. این فنرها معمولا در سایزهای کوچک تولید و در صنعت ابزار به کاربرده میشوند. به عنوان مثال در ابزار زمان سنجی، مترها و یا مکانیسم ضد انفجار میان چرخدنده ها استفاده میشوند.

Brush spring: فنر براش (به همراه براش هولدر) یا همان فنر ذغال کاملا شناخته شده هستند. چرا که از دیرباز جهت اعمال فشار پشت ذغال در موتورهای الکتریکی و ژنراتورها بکار گرفته شده اند. این فنرها به شکلی طراحی شده اند که در بیشتر زمان عملکرد همه حلقه های فنر فعال خواهند بود.

Constant Force Spring: تولید فنر حلزونی نیرو ثابت به گونه ای است که هر حلقه فنر به شکلی کاملا کیپ و بدون هیچ فاصله ای بدور حلقه دیگر پیچیده شده است.

تولید فنر حلزونی

حین عملکرد، انتهای آزاد به سمت بیرون کشیده شده و لذا نیرو توسط حلقه های داخلی بوجود می آیند. تولید فنر حلزونی نیرو ثابت بدون هیچ محدودیتی در طول و به منظور اعمال نیرویی با نرخ ثابت انجام میگیرد. فنر سیم جمع کن جاروبرقی و فنر کمربند ایمنی خودرو مثالهایی از کاربرد فنر اسپیرال نیرو ثابت هستند.
تولید فنر سیم جمع کن جاروبرقی با کیفیتی کاملا رقابتی با نمونه های مشابه خارجی از متریال فولاد فنر و فولاد زنگ نزن در مجموعه تولیدی تک فنر انجام میگیرد.

اصول ابتدایی فنر حلزونی

یک فنر حلزونی (power spiral spring) در ساده ترین شکل خود، یک تسمه تخت از جنس فولاد فنری یا استنلس استیل است. که بصورت طولی برش خورده و به دور یک محور پیچیده و سپس داخل یک محفظه یا هوزینگ خود را رها میکند

اسامی متفاوتی برای این نوع فنر عنوان شده که از جمله آنها عبارتند از: فنر اسپیرال، فنر حلزونی، فنر مارپیچ،  فنر کوکی، فنر ذغالی، فنر ساعت، فنر سیم جمع کن، فنر برگردان و فنر استند.
عملکرد این فنر بواسطه ابعاد متریال فنر (شامل ضخامت تسمه (t)، عرض تسمه (b)، و طول (l)) و همچنین فضای در دسترس ( شامل قطر هوزینگ (D)و قطر شفت (a) ) تعیین میشود. متاسفانه علیرغم ابتدایی و پایه ای بودن این پارامترها، طراحی و عملکرد فنرهای حلزونی موضوع پیچیده ای است. و توسط صنعتگران محدودی قابل درک  است.

فروش فنر تسمه ای از سایت فروشگاه اینترنتی تک فنر

گروه صنعتی  تک فنر در زمینه تولید فنرهای حلزونی بالاخص فنر سیم جمع کن جاروبرقی و  فنر کمربند ایمنی خودرو تجربه قابل قبولی را داشته و نسبت به سایر انواع فنر بیشترین تمرکز خود را بر تولید این نوع فنرها منعطف کرده است.
مطالبی که در ادامه ارائه شده، خلاصه ای است از مراحل اولیه طراحی و تولید فنرهای مارپیچ:
فنرهای حلزونی پاور (PRESTRESSED) و فنرهای حلزونی متعارف:
یکی از تفاوتهای پنهان در بحث فنرهای اسپیرال، به حالتی مربوط میشود که فنر درون محفظه خود جای نگرفته و در حالت آزاد است.
یک فنر حلزونی متعارف و عادی به شکلی است که حلقه های دور از مرکز در همان جهتی هستند که فنر پیچیده شده است.
این در حالی است که فنرهایی که دارای پیش بار هستند. شامل دو بخش هستند که جهت چرخش فنر در این دو بخش متفاوت میباشد.

تولید فنر حلزونی

در حالتیکه فنرهای اسپیرال داخل محفظه یا هوزینگ جای میگیرند، تشخیص اینکه از کدام نوع هستند بسیار مشکل است. و هر دو نوع به یک شکل دیده میشوند. اگرچه نوع پاور شده (پیش بار) تنشهای بیشتر و در نتیجه گشتاور بیشتری را اعمال میکند. اما هر دو نوع فنر مزایا و معایب خود را داشته و بهترین انتخاب به نوع کاربرد و نیازمندیهای آن بستگی دارد.

فنر حلزونی معمولی:

امتیازات: تنش کمتر- سیکل عمر بیشتر –  تولید ساده تر
معایب: گشتاور کمتر- تعداد حلقه های کمتر- گشتاور ناصاف و غیر تخت

فنر حلزونی پیش تنش:

مزایا: گشتاور بیشتر- گشتاور مستقیم و تخت
معایب: سیکل عمر کمتر- مشکل بودن و اغلب پرهزینه بودن تولید- محدودیت های ابعادی و روشهای شکل دهی

نمودار گشتاور زیر نمایش دهنده مقایسه ای است میان فنرهایی که دارای ابعاد مشابه و روشهای تولید متفاوت میباشند.

بیشترین تنش ایجاد شده مربوط است به فنری که به شیوه پیش بار تولید شده است.
فرآیند پریکویل نیز میتواند منجر به افزایش گشتاور خروجی شود و به واسطه کاهش تعداد حلقه های غیر فعال یا همان حلقه هایی که درحالت آزاد در محفظه قابل رویت است قابل شناسایی است.

گشتاور و چرخش:

گشتاور و نیروی چرخشی مهمترین خروجی ها در فرآیند طراحی فنر ذغالی هستند. بطور معمول گشتاور از صفر شروع شده و در چرخشهای اولیه به سرعت زیادی افزایش یافته و تا زمانی که بصورت کامل پیچ بخورد به افزایش خود با سرعت کمتر ادامه میدهد.

تولید فنر حلزونی

برای سفارش محصولات گروه صنعتی تک فنر اکنون تماس بگیرید.

تلفن تماس :

۰۹۱۲۶۱۵۱۱۸۱

۰۲۱۳۳۹۲۰۳۷۸

فکس: ۰۲۱۳۳۹۱۳۰۷۷

ایمیل : mohammadi.takfanar@gmail.com

ارتباط از طریق واتس اپ

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *