تولید فنر, فنر ها

کاربرد انواع فنر در ساخت لوازم و تجهیزات صنعتی

کاربرد فنر تسمه ای

از آنجایی که مهم ‌ترین کاربرد فنر برای ذخیره کردن انرژی مکانیکی است، از این رو می‌توان مدل ‌های گوناگونی از آن را در ابعاد مختلف در اکثر کالا های مصرفی و صنعتی مانند قطعات کوچک کامپیوتر، دستگاه‌ های صنعتی، لوازم خانگی، لوازم ساختمانی و غیره به کار برد.

فنر یک از ابزارهای ساده‌ای است که خاصیت ارتجاعی (کشسانی) دارد.

این وسیله به ظاهر ساده، در انواع مختلفی تولید شده که هر کدام از آنها دارای کاربردی خاص می‌باشند.

با ما همراه باشید تا شما را با انواع فنر و موارد استفاده آن در قطعات صنعتی آشنا کنیم.

معرفی برخی از فنرهای مختلف

کاربرد فنر با توجه به مدل، نوع فلز به کار رفته، ابعاد و میزان کششی که دارند، می‌تواند متفاوت باشد.

در یک دسته‌بندی، فنرها در دو گروه فنر های پیچشی و فنرهای مارپیچی قرار گرفته که بسته به فرم و کاربردهایی که دارند فنر های فشاری، مفتولی، کششی، انواع فنرهای فرمینگ و… نیز به آنها گفته می‌شود.

یک فنر یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فنر و قطعات فلزی بوده که در ادامه به بررسی نمونه‌های مختلف فنر و ویژگی ‌های آنها می‌پردازیم.

 

فنرپیچشی

فنر پیچشی

این فنرها یکی از انواع فنرهای فلزی است که به شکل مارپیچ درآمده‌اند. این نوع فنر همانند نمونه ‌های دیگر انرژی مکانیکی را ذخیره ‌سازی کرده که این کار را با چرخش فنر به دور خود و کاهش قطر حلقه‌ های آن انجام می‌دهد.

بیشترین استفاده فنر های پیچشی در انواع درب ‌های منازل، درب‌‌های گاراژ و انبارها بوده. اما به طور گسترده در لولا درب به کار می‌روند. اما این تنها کاربرد فنر های پیچیشی میلاد فنر نیست. در برخی از تجهیزات و وسایل پزشکی نیز از این نوع فنر استفاده می‌شود.

 

 

فنر کششی

فنر کششی

این مدل از فنرهای میلاد فنر، با کشیده شدن حلقه ‌های فنر، انرژی را درون خود ذخیره کرده و با رهایی آن، این انرژی را آزاد می‌کنند. حلقه ‌های این فنر به صورت به هم چسبیده طراحی شده‌اند و در دو سمت آن قلاب ‌هایی تعبیه شده که برای وصل کردن به محل مورد نظر می‌باشند.

بعد از اتصال فنر ها توسط قلاب ‌ها، فشاری برای باز شدن فنر وارد می‌شود که فنر این انرژی را در خود نگه می‌دارد. یکی از کاربرد های صنعتی این نوع فنر، در برف پاک‌کن خودرو و باز ( و یا بسته) شدن درب‌ ها است.

 

 

فنر حلزونی

کاربرد اصلی فنر های حلزونی در ساعت ‌ها بوده که با استفاده از فولادی به فرم باند تولید می‌شود. یعنی باند فولادی را با کمک ابزاری خاص به دور خود می‌پیچند تا به شکل مورد نظر تبدیل گردد.

این نوع فنر، در گروه فنرهای تخت قرار گرفته که ویژگی اصلی آن کنترل نیرو های در حال چرخش است. در واقع این مزیت سبب شده با چرخش آن در وسایلی همچون ساعت، انرژی لازم را در خود ذخیره‌سازی کند.

فنر پیچشی حلزونی

فنر دایره‌ای ( گارتر )

شکل دیگری از فنرها، مدل دایره‌ای یا گارتر بوده که از جنس فولاد ( فولادهای کربنی) و یا سیم‌های استیلی می‌باشند. با وصل کردن دو انتهای فنر به هم به شکل دایره‌ای تبدیل می‌شوند.

از جمله کاربرد های فنر گارتر در صنعت می‌توان به موتور های تسمه‌ دار، اتصال‌ های برقی و مهر و موم ‌های روغن اشاره کرد. به طور معمول این فنرها بصورت فشاری یا کششی ساخته شده که در مدل فشاری، نیروها به سمت بیرون و در مدل کششی این نیروها به طرف داخل اعمال می‌کنند.

یکی از قابلیت‌های مهم فنرهای گارتر میلاد فنر در مقاوم بودن آنها در برابر نیرو ها از همه جهت ‌هاست. همین ویژگی سبب شده تا این فنرها برای کنترل کردن نیروها در فشار، دما، حجم و ویسکوزیته ( گران‌روی) موثر باشند.

این ها تنها بخشی از انواع فنر های صنعتی بودند که ویژگی ‌ها و موارد استفاده آن، برای شما شرح داده شد.

فنر فشاری ، فنر فولادی و غیر فولادی ، فنر خطی ، فنر روغنی (  هیدرولیکی )، فنر هوایی ( پنیوماتیک ) و فنر های مکانیکی نمونه ‌های دیگری هستند که در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بررسی کاربرد های فنر در صنایع مختلف

ما انسان‌ها به دلیل پیشرفت‌ های تکنولوژی و صنعتی در طول روز، در محیط‌ های مختلف با ابزار و وسایل برقی و شارژی متنوعی سر و کار داریم که بدون آنها، قطعا گذران زندگی سخت‌تر خواهد شد.

اگر یک بار از نزدیک قطعات این وسایل را حین تعمیر دیده باشید، خواهید دید در هر کدام از آنها، یک یا چند نمونه فنر خاص به کار گرفته شده است.

وسایل برقی خانگی ( ماشین لباس‌شویی، کولر، فرگاز، یخچال و …)، انواع کامپیوتر شخصی، گوشی، درب و پنجره، خودرو و غیره از جمله مواردی هستند که برای تکمیل ساخت شان به فنر نیاز دارند.

به عنوان مثال، دو نمونه از فنرهایی که در خودرو به کار می‌گیرند، فنر سخت شونده و نرم شونده نام دارد. فنر های نرم شونده، ابتدا در برابر بار های کم، تغییرات طولی کمی داشته و سپس با زیاد شدن بار، تغییرات طولی بیشتر خواهد شد.

فنر های سخت شونده نیز با صرف کمترین میزان نیرو، بیشترین تغییرات طولی را دارند و با افزایش نیرو ها، این تغییرات کاهش یافته که بیشتر در وسایل نقلیه سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاربرد فنر در خودروسازی

در ادامه مقاله چند مورد دیگر از کاربرد های فنر در صنایع خودروسازی را با هم مرور می کنیم:

– یک سری از فنر های به کار رفته در خودرو سبب شده تا ضربه‌ های وارده از جاده به چرخ‌ها، با میزان کمتری به اتاقک داخلی و سرنشینان منتقل شود.

– فنر های چرخ باعث شده تا چرخ ‌های جلویی با سطح جاده در تماس بوده و راننده بهتر بتواند اتومبیل خود را کنترل کند.

– فنرها با ویژگی‌ هایی که دارند، مانع استهلاک ضربات چر‌خ ‌های خودرو می‌شوند.

– این فنرها باعث فشرده شدن دائمی چرخ‌ ها به زمین شده که نتیجه آن بیشتر شدن نیروی کششی چرخ‌ های محرک می‌باشد.

کمک فنر خودرو

اگر برای تجهیزات و طراحی ‌های خود نیاز به خرید این مدل فنرها دارید، پیشنهاد ما برند معتبر و با سابقه تک فنر است.

تولیدی تک فنر ، با بیش از ۳۰ سال سابقه در زمینه طراحی و ساخت انواع فنر و قطعات فلزی با ارائه استاندارد ترین محصولات، توانسته با کسب رضایت مشتریان خود، به یکی از پرفروش‌ ترین برندهای فنر تبدیل شود.

برای خرید انواع فنر از سراسر کشور میتوانید با ما تماس بگیرید و سفارش خود را با قیمت استثنایی ثبت نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *