فنر ها

معرفی فنر مارپیچ کششی و پیچشی و دسته ‌بندی فنر ها

فنرهای مارپیچ

معرفی انواع فنر مارپیچ

فنر ها از نظر شکل به انواع فنر مارپیچ، استوانه ای، مخروطی، صفحه ای، حلقه ای و میله ای و از نظر نحوه و چگونگی وارد شدن نیرو به آن ها به انواع کششی، فشاری، خمشی، پیچشی نیز طبقه بندی می کنند.

 

دسته ‌بندی فنر ها

فنرها گونه‌های مختلفی دارند، که انواع پر کاربرد آن در صنعت به قرار زیر است:

فنر مارپیچ

فنر مارپیچ مفتولی فولادی است که به صورت حلقه ‌ای پیچانده شده است فنر مارپیچ برای مقاومت در برابر بارهای کششی، فشاری یا پیچشی ساخته می‌شود.

سختی یک فنر مارپیچ به قرار زیر است:

قطر مفتول فنر
تعداد حلقه‌های فنر
شعاع میانگین فنر
مدول برشی

فنر کششی مارپیچفنر های کششی مارپیچی

این نوع فنر ها به وسیله قلاب هایی که در یک یا دو سر آن وجود دارد به قطعات دیگر متصل می گردد، گام حلقه های این نوع فنر ها مساوی با قطر مفتول آنها است.

فنر های کششی مارپیچی طوری ساخته شده و گام آنها به نحوی انتخاب گردیده که بتوانند با نیرو های قابل ملاحظه کار کنند.

 

فنر های فشاری مارپیچی

این نوع فنرها از فولاد های مخصوص با مقطع گرد، مربع یا مستطیل به شکل فنر مارپیچ تهیه می گردند. چون طول آزاد این فنرها تحت تاثیر نیروی محوری کم می شود، این نوع فنرها را « فنر فشاری » می گویند.

گام فنر در موقع خروج فنر از کارخانه بیشتر از قطر مفتول آن است. مقداری که طول فنر کم می گردد « فلش (خیز) فنر » نامیده می شود و تابع نیروی محوری است.

حداکثر فلش (خیز) در اثر فشار ماکزیمم ایجاد می گردد که در این حالت حلقه های فنر به هم می رسند و مقدار گام فنر به حداقل خود کاهش می یابد.

حلقه آخر را به وسیله سنگ سمباده صاف می کنند که بهتر روی تکیه گاهش بنشیند، برای اینکه در موقع جمع شدن، فنر کج نشود ممکن است داخل فنر یک میله ای قرار دهند و یا اینکه فنر را در یک لوله استوانه ای محافظ بگذارند. از طرفی برای اینکه فنر خوب کار کند باید تکیه گاه هایش (بالا و پایین فنر) کاملاً صاف و موازی باشند.

 

فنر های فشاری مخروطی

برای جذب ضربه از فنر مخروطی استفاده می کنند که در موقع جمع شدن فضای کمتری را اشغال می کند، مقطع فنر ممکن است گرد، بیضی و یا مستطیلی باشد. هر قدر قطر فنر کمتر می گردد این مقطع کوچک تر می شود.

کف این فنرها باید کاملاً صاف و عمود بر محور باشد. وقتی فنر کاملاً فشرده باشد حلقه های فنر نباید با حلقه های بعدی تماس پیدا کند، بلکه باید فاصله مختصری بین حلقه های موجود باشد.

در اثر حداکثر فشار بار، ارتفاع فنر به اندازه ضخامت یک حلقه می رسد.

 

فنر مارپیچ پیچشی

فنر های پیچشی مارپیچی از یک میله و فنر که در انتها به یک دسته متصل است تشکیل می گردد.

در این فنر ها کار گرفته شده به نیروی ارتجاعی (کشسانی) تبدیل گشته، باعث پیچش حلقه های فنر در محور طولی آن می شود. از این نوع فنر برای درب داشبورد اتومبیل ها استفاده می شود.

 

 

مطالب مرتبط

3 نظر برای “معرفی فنر مارپیچ کششی و پیچشی و دسته ‌بندی فنر ها

  1. حسین احمدی گفت:

    سلام و خسته نباشید

    1. mwadmin_mohammadi گفت:

      ممنونم🙏

    2. تک فنر گفت:

      سلام ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *