فنر ها

فنرها | اصول کار و انواع مختلف آنها

فنرها اصول ساخت

فنرها و اصول کار آنها

وقتی از فنرها صحبت می شود آنچه به ذهن متبادر می شود. همان فنرهای مارپیچ آهنی ست که در وسایلی ساده مانند خودکار استفاده شده است. اما فنرها می توانند از آنچه شما فکر می کنید متنوع تر باشند. در واقع هر ماده ای که بتواند تحت بار، انرژی ذخیره کند. و در زمان برداشته شدن بار آن را آزاد کند نوعی فنر است.

به این ترتیب حتی زه کمان نیز نوعی فنر به حساب می آید. فنرها را از نظر شکل و عملکرد می توان به سه گروه فنرهای مارپیچی، فنرهای صفحه ای و فنرهای تیغه ای (یا شمشی) تقسیم بندی کرد. هر کدام از این فنرها خود زیرگروه هایی نیز دارند. لازم به ذکر است که علاوه بر آهن از مواد دیگر مانند آلیاژهای مس، لاستیک، مواد فایبرگلاس و حتی سرامیک نیز برای ساخت فنر استفاده می شود. با مطالعه این مقاله اطلاعات بیشتری در خصوص انواع فنر به دست خواهید آورد.

فنر از مهمترین قطعات صنعتی است که نقش مهمی در ساخت بسیار از وسایل ایفا می کند. مهمترین ویژگی فنر این است که پس از اعمال نیرو به آن می تواند نیرو را جذب کند. و پس از برداشته شدن بار، نیروی جذب شده را آزاد می کند. هر جسمی که بتواند این عملکرد را داشته باشد نوعی فنر است. با این تعریف مشخص می شود که دایره فنرها از آنچه ما به صورت سنتی به صورت فنر مارپیچ می شناسیم بسیار فراتر می رود.

فنرها امروز در شکل ها و طراحی های مختلف و با متریال متنوعی ساخته می شوند. که هر کدام برای انجام کاری مناسب هستند. در این مقاله  ما تلاش کرده ایم انواع مختلف فنر را به همراه کاربرد آن ها خدمت شما معرفی کنیم. همچنین متریال هایی که به طور عمده برای ساخت فنر استفاده می شوند نیز معرفی شده است.

اما پیش از وارد شدن به بحث بهتر است کمی در خصوص اصول کار فنر صحبت کنیم.

آنچه در این مقاله مطالعه خواهید کرد:

اصول کار فنرها

همانطور که گفته شد فنر وسیله ای ست که در زمان وارد شدن نیرو یا بار به آن انرژی را ذخیره می کند. و زمانی که نیرو برداشته شد انرژی ذخیره شده را آزاد می کند. در شرایط عادی و زمانی که باری روی فنر وجود ندارد فنر باید شکل اولیه خود را داشته باشد.

استفاده از فنر در هر وسیله ای بر اساس قانون هوک (Hooke’s Law) انجام می شود. این قانون به سادگی ارتباط بین نیرویی که فنر وارد می شود. و خاصیت کشسانی آن را بیان می کند. به عبارت ساده‌تر قانون هوک می گوید. نیروی که فشردن یا کشیدن یک فنر نیاز است. به طور مستقیم با مقدار جابجایی آن ارتباط دارد.

عبارت فوق را اگر بخواهیم به صورت ریاضی بیان کنیم باید بنویسیم F=-kX

در این رابطه F برابر با نیروی اعمال شده به فنر، X مقدار جابجایی فنر (اگر مقدار آن منفی باشد به معنی این است که نیروی ذخیره شده خلاف جهت است). و k نیز ثابت فنر است که بستگی به جنس فنر دارد و مقدار سختی آن را نشان می دهد.

انواع مختلف فنر و کاربردهای آن ها

فنرها از نظر جنس، شکل و عملکرد با هم متفاوت هستند. همین مساله نیز باعث کاربردهای متنوع انواع فنر شده است. فنرها را می توان به سه دسته کلی تقسیم بندی کرد که هر کدام نیز زیر گروه های خود را دارند.

گروه اول فنرها: فنرهای مارپیچ (Helical Spring)

فنرهای مارپیچ شناخته شده ترین نوع فنرها هستند. که در وسایل مختلف استفاده می شوند. یک سیم به صورت مارپیچ با قطر مقطع های مختلف پیچیده می شود. و تشکیل یک فنر را می دهد. در زیر می توانید انواع مختلف فنر مارپیچ را مشاهده کنید.

فنرهای فشاری (Compression Spring)

فنرهای فشاری یک سیم پیچ باز با قطر سیم ثابت هستند. که می توانند نیروهای فشاری محوری را تحمل کنند.

برای یکی از ساده‌ترین کاربردهای این نوع فنر می توان به استفاده از آن در خودکار اشاره کرد.

فنرهای کششی (Tension Spring)

بر خلاف فنرهای فشاری، فنرهای کششی یک کویل بسته هستند که به مارپیچ در آمده اند. این فنرها زمانی که تحت نیروی کششی قرار بگیرند افزایش طول می دهند. و پس از برداشته شدن بار به حالت اولیه خود باز می گردند. یکی از کاربردهای این نوع فنر که احتمالا دیده اید در درب هاست که باعث بسته شدن آن می شود.

فنرهای پیچشی (Torsion Spring)

فنر پیچشی به وسیله دو سر خود به دو وسیله ی مختلف متصل می گردند. این دو وسیله باعث می شوند که دو سر فنر در دو زاویه مشخص از هم نگه داشته شوند. زمانی که نیرویی به صورت شعاعی به دو سر آن وارد شود فنر باز یا بسته شده. و پس از برداشته شدن نیرو به حالت اولیه خود باز می گردد.

فنرهای مارپیچی مسطح (Spiral Spring)

فنرهای مارپیچی مسطح از پیچاندن نوارهای فلزی مستطیلی به صورت مسطح ساخته می شوند. در شکل زیر می توانید یک نمونه از فنر مارپیچ مسطح را مشاهده کنید. از این فنر برای ساخت اسباب بازی، ساعت های مکانیکی و تکیه صندلی ها استفاده می شود.

گروه دوم فنرها: فنرهای تیغه ای

این دسته از فنرها از تیغه های مستطیلی ساخته اند. تیغه ها معمولا به وسیله ی پرچ یا پیچ به هم متصل می شوند. و در وسایل نقلیه سنگین مورد استفاده قرار می گیرند. انواع مختلف این فنرها شامل موارد زیر هستند.

  • فنرهای تیغه ای بیضوی
  • فنرهای تیغه ای نیم بیضوی
  • فرهای تیغه ای یک چهارم بیضی
  • فنرهای تیغه ای سه چهارم بیضی
  • فنرهای تیغه ای عرضی

گروه سوم فنرها: فنرهای صفحه ای

فنرهای صفحه ای در واقع صفحاتی به فرم تیغه ی عرضی هستند. که به صورت موازی یا سری می توانند به هم متصل شوند. و نیروی زیادی را در فضای کم جذب کنند. انواع این فنرها عبارتند از:

  • فنر بلویل
  • فنر صفحه ای خمیده
  • فنر صفحه ای شیاردار
  • فنر صفحه ای موجی
شما بزرگواران می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر جهت خرید انواع فنر با مجموعه تک فنر  تماس بگیرید.

هر گونه سؤال در مورد فرآیندها و مواد تولید فنر دارید . می توانید از مشاورین ما بپرسید.

حتما در هنگام تماس بفرمایید از سایت گروه صنعتی تک فنر با این مجموعه آشنا شدید. تا شامل تخفیفات ما شوید.

شماره های تماس :
۰۹۱۲۶۱۵۱۱۸۱
۰۲۱۳۳۹۲۰۳۷۸

توجه : ” ساعت کاری و پاسخگویی تلفنی شنبه تا چهارشنبه ۹ صبح الی ۱۸ عصر ، پنجشنبه ۹ صبح الی ۱۳ ظهر “

فکس: ۰۲۱۳۳۹۱۳۰۷۷

ایمیل : mohammadi.takfanar@gmail.com

ارتباط از طریق واتس اپ

خرید و فروش تولید فنرها در فروشگاه اینترنتی تک فنر

فروش کمک فنر ، سازنده فنر ، کاربرد فنر ، فنر تسمه ای و حلزونی ، فنر فشاری ، فروش فنر پیچشی ، فنر کاسه نمد ، فنر صنعتی ، فنر شاخکی ، کاربرد فنر ، Spring application ، تولید و ساخت فنر ، سازنده فنر ، تولید کننده فنر ، تولیدی فنر ، ساخت فنر. گروه تولیدی تک فنر. تولید فنر. فنر ، فنر سیم جمع کن ، فنر سیم جمع کن جاروبرقی ، فنر تسمه ای ، فنر حلزونی ، فنر استند سیگار . فنر فرمدار ، فنر فشاری، فنر کششی ، فنر تسمه حلزونی ، فنر پیچشی ، فنر کاسه نمد.فولاد فنر.

تولید فنر خودرو ، فروش فنر خودرو ، قیمت فنر خودرو ، فنر لول خودرو ، کمک فنر خودرو ، فنر هیدرولیک ، فنر تخت ، فنر مارپیچی خودرو ، فنر پنوماتیک ، فنر پیچشی خودرو ، فنر شمشی خودرو.

فنربندی خودرو ، تولید قطعات فلزی ، تولیدی فنر ، قطعات فلزی ، قطعات فرمدار تسمه ای، فنر شاخکی.فنر تسمه حلزونی، فروش تسمه فنر ، ساخت فنر فشاری،  فنر دوقلو . واشر فلزی ، واشر استیل ، واشر غیر فلزی ، واشر سیلیک ، فنر سازی ، فنر تسمه ای.

تولید فنر در تهران ، تولید کننده انواع فنر

فنرسازی در تهران. فنر تهران تولید فنر کششی ، تولیدی فنر ساخت فنر ، فروش فنر فنر فرم دار فروش فنر استند سیگار ، طراحی و ساخت فنر پیچشی ، فروش فنر کششی در تهران .

فروش فولاد فنر ، خرید فولاد فنر ، قیمت فولاد فنر

انواع فنر ، تولید کننده انواع فنرهای فولادی ، استیل و تسمه ای ، با دستگاه تمام اتوماتیک و CNC ، سازنده انواع واشر ، تولیدی فنر ، تولیدی فنر در تهران . تولیدی فنرهای فولادی ، فنرهای فولادی .

سازنده  واشر در تهران ، تولیدی انواع واشر . فنرهای پیچشی ، فنرهای کششی ، فنر های فشاری ، فنر تسمه ای ، فنر کاسه نمد . فنرسازی خرید تسمه استیل ، تسمه فنری ، تسمه فلزی فنری ، فروش فنر فشاری ، فنر صنعتی ، ساخت فنر. فنر سوپاپ ، فنر تسمه ای کابل و شیلنگ جمع کن صنعتی ،فروش فنر کششی در تهران .

تولید کننده فنر فشاری ، فروش فنر حلزونی  ، فروش فنر استند سیگار ، قطعات تسمه ای ، صنعت فنرسازی ، کاربرد فنر ، فنرها ، تولید و فروش فنر مخروطی .

تولید فنر فشاری ، فنر تسمه ای ، فنر حلزونی ، فنرسازی ، انواع فنر صنعتی  ، فولاد فنر ، فنر شاخکی  ، فروش فنر شاخکدار  .

تسمه های فرم دار ، فروش تسمه فرمدار ، فنر حلزونی ، فروش فنر حلزونی ، تسمه فنر ، تولید و فروش فنر های فشاری ، واشر غیر فلزی ، واشر سیلکونی ، واشر سیلیکونی ، واشر کلینگریت ، واشر نسوز ، تولید فنر در تهران .

فروش تسمه استیل ، فروش فولاد فنری ، فروش فولاد خام ، ساخت فنر ، تولید فنر ، فروش فنر پیچشی .

فنرسازی در ایران ، دستگاه فنرسازی فروش فنرهای کششی فنر پیچشی ، فنربندی خودرو ، تولید کننده فنر سیم جمع کن جاروبرقی ، ساخت فنر در تهران ،  تولید فنر شاخکی در تهران ، فنر شاخکدار .

سپاسگزار از اینکه همراه ما بودید. لطفا نظرات خود را از این مقاله در زیر وارد کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *