تولید فنر, فنر ها

فنرسازی | آشنایی با اصطلاحات در فنر سازی

فنرسازی تک فنر

فنرسازی : به طور کلی هر صنف و صنعتی اصطلاحات و تعاریف مخصوص به خود را دارد. علاوه بر اینکه آگاهی داشتن از این اصطلاحات برای متخصصان آن صنف نیازی ضروری است. این آگاهی برای کسانی که از فراورده های آن صنف و صنعت استفاده می کنند، مفید و راه گشا می باشد.

ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با فرهنگ لغات فنرسازی آشنا کنیم. به این منظور لازم است ابتدا تعاریف کلی در مورد فنر ، انواع فنر ، کاربردهای آن و همچنین تاریخچه تولید فنر در اختیارتان قرار دهیم.

تاریخچه تولید فنر

می توان گفت تولید و استفاده از فنر به سال های خیلی دور برمیگردد. به عنوان مثال می توان تیروکمان را نام برد. که در ساختار آن از نوعی فنر ساده و طبیعی استفاده شده است. این نوع فنرهای ساده در طول تاریخ وجود داشته است. اما فنرهای غیرساده و پیچشی با گذشت زمان و پیشرفت در صنعت برای رفع نیازهای انسانی ساخته شدند. و به تولید انبوه رسیدند. ساخت فنر در اوایل قرن پانزدهم به صورت محدود گسترش یافت. تا اینکه در اوایل قرن هیجدهم بر اثر انقلاب صنعتی تکنولوژی ساخت انواع فنر ایجاد شد.

فنر چیست؟

فنر وسیله ای مکانیکی است که بر اثر فشرده یا کشیده شدن انرژی مکانیکی را در خود ذخیره می کند. و در صورت نیاز آن انرژی را باز پس می دهد تا بتوان از آن برای امور مختلفی استفاده نمود.

همان طور که حتما تا به حال انواعی از فنر را در واسل مختلف دیده اید. در تصویر زیر نیز نمونه های مختلفی از فنر را مشاهده می نماید. که در ادامه آشنایی بیشتری را با انواع فنر و کاربردهای هریک از آن ها پیدا خواهید کرد.

فرهنگ لغات فنرسازی

جنس فنر:

برای تولید فنر از موادی استفاده می شود. که دارای خاصیت الاستیته باشد. (جسمی که دارای خاصیت الاستیته است. بعد از اینکه تحت شرایطی تغییر شکل می دهد دوباره به حالت اولیه بازمیگردد).

با توجه به اینکه فنر بایستی در عین حال که خاصیت الاستیته دارد. مقاومت بسیار بالایی نیز داشته باشد. از افزودن موادی به فولاد برای تهیه متریال اولیه فنر استفاده می شود. با انجام این کار به ترکیبی دست می یابد. که ضمن حفظ مقاومت و سختی بالا خاصیت الاستیته را نیز دارد.

استحکام فولادهای فنر را با استفاده از روش غلتک کاری ، کشیدن و چکش کاری سرد بالا برده. و بدین ترتیب به آنها خاصیت فنری الاستیته می دهند.

مواد اضافی عمدتا از کربن ، سیلیکون ، منگنز ، کروم وانادیوم هستند. و برای فنرهای ضدزنگ آهنی از عناصری مانند کروم ، نیکل و مولیبدن استفاده می شود.

برای فنرهای غیر آهنی معمولا از موادی همچون برنج ، برنز ، مس ، روی ، فسفر و غیره استفاده می کنند.

انواع فنر

کاربرد فنر در صنایع مختلف باعث شده است. طیف وسیعی از اشکال و اندازه های فنر طراحی و تولید گردد. انواع فنر عبارتند از :

فنرهای فشاری

فنرهای  فشاری یکی از پرکاربردترین فنر ها در صنایع مختلف مخصوصا صنعت خودروسازی می‌باشد. این فنرها با تحت فشار قرار گرفتن و آزاد شدن کار خود را انجام می‌دهند.

فنرهای کششی

این فنر نیز همانند فنر فشاری پر کاربرد بوده. و از مارپیچ تشکیل شده است. با این تفاوت که در فنر های کششی در دو طرف فنر قلاب قرار داده می‌شود. تا در محل مورد نظر قرار بگیرد. که این قلاب ها با توجه به نوع کششی بودن فنر مورد استفاده قرار می گیرند.

فنرهای کششی

فنرهای پیچشی

این نوع فنرها با پیچیده شدن وظیفه خود را که همان ذخیره انرژی است انجام می‌دهند. کاربرد این فنرها استفاده از آن در لوازم خودرو و بسیاری از لوازم منزل است.

فنرهای پیچشی

فنر حلزونی

فنر حلزونی با پیچیده شدن باند فولادی به دور خود ساخته می‌شود. این نوع فنر همانطور که از اسمش پیداست ظاهری شبیه به حلزون دارد. و کاربرد عمده این فنر در ساعت است. به همین دلیل با نام فنر ساعت نیز شناخته می‌شود. این فنر ها با کوک شدن یا پیچیده شدن انرژی را در خود ذخیره می کنند. و زمانی که لازم باشد این انرژی را آزاد می کنند.

فنر حلزونی

اصطلاحات متداول در صنعت فنرسازی

با توجه به تعاریف بالا و با کسب آشنایی اولیه نسبت به فنر و انواع آن به سراغ اصطلاحات به کار رفته.  و معنای این اصطلاحات در صنعت فنرسازی می‌رویم این اصطلاحات عبارتند از:

  1. قطر خارجی فنر : D
  2. قطر داخلی فنر : D
  3. طول آزاد: به طول فنر قبل از بارگذاری طول آزاد گفته می‌شود.
  4. پیش بار: فاصله ای که در اثر اعمال نیرو از طول فنر کم‌می شود.
  5. تغییر مکان فنر: مقداری که طول فنر بعد از اعمال بار عوض می شود.
  6. جابجایی کار: طولی از فنر که در اثر نیروی عملیاتی از فنر کم می شود.
  7. حداکثر فشردگی: ارتفاعی که به فنر به حداکثر فشردگی می رسد و حلقه ها با هم تماس پیدا می کنند.
  8. بارگذاری اضافه: زمانی اتفاق می افتد که فنر از محدوده الاستیک خارج شده و پس از حذف نیرو به حالت اودیه خود باز نمی گردد.
  9. ثابت فنر: به نیروی آزاد شده تقسیم بر تغییر طول فنر ثابت فنر می گویند.

امیدواریم از مطالعه این مقاله استفاده لازم را برده باشید. و بتوانید در کسب و کار خود از آن استفاده نمائید. سوالات خود در زمینه هر نوع اصطلاحی در صنعت فنر سازی را در قسمت کامنت ها ذکر کنید تا پاسخ کارشناسان ما را دریافت نمائید.

شما بزرگواران می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر جهت خرید انواع فنر با مجموعه تک فنر  تماس بگیرید.

هر گونه سؤال در مورد فرآیندها و مواد تولید فنر دارید ، می توانید از مشاورین ما بپرسید.

حتما در هنگام تماس بفرمایید از سایت گروه صنعتی تک فنر با این مجموعه آشنا شدید. تا شامل تخفیفات ما شوید.

شماره های تماس :
۰۹۱۲۶۱۵۱۱۸۱
۰۲۱۳۳۹۲۰۳۷۸

توجه : ” ساعت کاری و پاسخگویی تلفنی شنبه تا چهارشنبه ۹ صبح الی ۱۸ عصر ، پنجشنبه ۹ صبح الی ۱۳ ظهر “

فکس: ۰۲۱۳۳۹۱۳۰۷۷

ایمیل : mohammadi.takfanar@gmail.com

ارتباط از طریق واتس اپ

خرید  و فروش انواع فنر در فروشگاه اینترنتی تک فنر

ساخت فنر

فنر تسمه ای و حلزونی ، فنر فشاری ، فروش فنر پیچشی ، فنر کاسه نمد ، فنر صنعتی ، فنر شاخکی ، کاربرد فنر ، Spring application ، تولید و ساخت فنر ، سازنده فنر ، تولید کننده فنر ، تولیدی فنر ، ساخت فنر ،گروه تولیدی تک فنر. تولید فنر. فنر ، فنر سیم جمع کن ، فنر سیم جمع کن جاروبرقی ، فنر تسمه ای ، فنر حلزونی ، فنر استند سیگار . فنر فرمدار ، فنر فشاری، فنر کششی ، فنر تسمه حلزونی ، فنر پیچشی ، فنر کاسه نمد.

تولید قطعات فلزی ، تولیدی فنر ، قطعات فلزی ، قطعات فرمدار تسمه ای، فنر شاخکی.فنر تسمه حلزونی، فروش تسمه فنر ، ساخت فنر فشاری،  فنر دوقلو . واشر فلزی ، واشر استیل ، واشر غیر فلزی ، واشر سیلیک ، فنر سازی ، فنر تسمه ای ، فنرسازی در تهران. فنر تهران تولید فنر کششی ، تولیدی فنر ساخت فنر ، فروش فنر فنر فرم دار فروش فنر استند سیگار .

فنرها ، فنرسازی ، تولید فنر ، ساخت فنر ، تولید کننده فنر.

انواع فنر ، تولید کننده انواع فنرهای فولادی ، استیل و تسمه ای ، با دستگاه تمام اتوماتیک و CNC ، سازنده انواع واشر ، تولیدی فنر ، تولیدی فنر در تهران . تولیدی فنرهای فولادی ، فنرهای فولادی . سازنده  واشر در تهران ، تولیدی انواع واشر . فنرهای پیچشی ، فنرهای کششی ، فنر های فشاری ، فنر تسمه ای ، فنر کاسه نمد . فنرسازی خرید تسمه استیل ، تسمه فنری ، تسمه فلزی فنری ، فروش فنر فشاری ، فنر صنعتی ، ساخت فنر ، فنر سوپاپ .

تولید فنر فشاری ، فنر تسمه ای ، فنر حلزونی ، فنرسازی  .

سپاسگزار از اینکه همراه ما بودید. لطفا نظرات خود را از این مقاله در زیر وارد کنید. همچنین به سوالات شما هم در خصوص انواع فنر  پاسخ داده می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *