فنر ها

طراحی و کار فنر پیچشی به چه صورت است ؟

ساخت فنر های مارپیچی

فنر پیچشی که نام تجاری آن Torsion spring است. یکی از انواع فنرهایی است که به منظور ذخیره و ارسال انرژی چرخشی ساخته شده است.

این مدل فنرها، عکس فنر فشاری و کششی که باید فشرده یا کشیده شوند، با نیروی چرخشی عمل می کنند.

به این شکل که در این فنر، مفتول فنر فشرده یا خم نمی شود. همانطور که از نام آن مشخص است، فنر در حین انجام فرایند برای انتقال انرژی می چرخد.

در واقع به منظور عمل کردن باید شاخک های آن را گرفته، و در جهت هم به صورت چرخشی در حول مرکز فنر فشار وارد نمود. فنرهای های پیچشی، معمولاً از تیتانیوم، کربن و فولاد ضد زنگ و مس بریلیم ساخته می شوند. آن هم به دلیل حرکت پیچشی بالای آنها، البته انتخاب مواد برای ساخت این فنرها به کاربرد آنها بستگی دارد.

طراحی این نوع از فنرها به گونه ای است که توانایی ایجاد و تحمل گشتاور را داشته باشند. و جهت اعمال نیروهای چرخشی در مکانیزم ها مورد استفاده قرار می گیرند. کار این فنرها بدین صورت است که، فنرهایی مارپیچ بوده که گشتاور و یا نیروی دوار اعمال میکنند.

دو انتهای فنر پیچشی به قطعات و اجزای دیگر متصل است. و زمانی که این اجزا شروع به چرخش حول محور مرکزی فنر پیچشی میکنند، فنر سعی میکند که آنها را به سمت موقعیت اصلی برگرداند.

نکته: (جهت اعمال نیرو)

یکی از نکات مهم در مورد فنرهای پیچشی، جهت اعمال نیرو است. با توجه به اینکه با باز شدن فنر پیچشی، قطر داخلی آن کاهش و طول آن افزایش می یابد، جهت اعمال نیرو می بایست به سمتی باشد که طی آن فنر بسته شود.

از انواع فنر پیچشی میتوان موارد زیر را نام برد:

فنر پیچشی نیز چند نوع دارد که هر یک از انواع آن ها کاربرد مختلفی دارند، در ادامه به شرح انواع فنرهای پیچشی می پردازیم:

۱-فنر پیچشی ساده:

این مدل فنر خود شامل دو نوع فنر پیچشی کیپ و فنر پیچشی گام دار می شود که با توجه به نوع فعالیت طراحی می شود. با این تفاوت که اصطکاک بین حلقه های فنر در نوع فنر پیچشی گامدار حذف می شود.

خرید فنر سیم جمع کن جارو برقی از فروشگاه اینترنتی گروه فنرسازی تک فنر

فنر سیم جمع کن جارو برقی

            فنر سیم جمع کن جارو برقی

۲-فنرهای پیچشی دوقلو:

فنر پیچشی دوقلو شامل دو ست حلقه می باشند. شامل دو ست حلقه بوده که یک ست چپ گرد و دیگری راست گرد می باشد. این دو ست که به یکدیگر متصل هستند بصورت موازی عمل کرده و گشتاور کلی فنر دوقلو مجموع گشتاور اعمالی از جانب هر ست می باشد. این مدل فنر پیچشی، کاربردهای بسیار زیادی دارد برای مثال: فنر های استفاده شده در قلاب‌ های جرثقیل و یا فنر قفل‌ های درب خودرو از نوع فنر پیچشی دوقلو هستند.

 

تولیدی فنر پیچشی

کاربرد انواع فنر پیچشی

  • استفاده در لولای در.
  • قابل استفاده در انواع گیره ها.
  • اهرم بازگشت.
  • استفاده سیستم تعلیق خودرو، شاسی، شیرهای اتومبیل، کلاچ و دنده.
  • ساعتهای آویز پیچشی.

آشنایی با فنر پیچشی خودرو

فنر پیچشی، میله ی مستقیمی از جنس فولاد مخصوص فنر است. که یک سرش به شاسی یا اتاق خودرو متصل گردیده، و سر دیگرش به طبق بالا یا پایین متصل می باشد. بطوریکه وقتی طبق در پاسخ به حرکت چرخ ها به طرف بالا و پایین نوسان می کند. فنر موج گیر پیچش پیدا می کند. پس از حذف نیروی پیچشی نیز، مجددا به حالت اولیه خود باز می گردد.

از این نوع فنر به دو منظور استفاده می شود:

۱فنربندی: به عنوان فنر پیچشی در خودروهایی نظیر فولکس واگن، کرایسلر و … استفاده می شود.

۲اهرم تعادل: از فنرهای پیچشی به عنوان اهرم های طولی و عرضی، پانهارد و ضد غلتش نیز استفاده می شود.

 

 گروه صنعتی فنرسازی تک فنر با بیش از ۳۰ سال سابقه درخشان در عرصه تولید انواع فنر و واشر آماده ارائه خدمات به صنعت گران عزیز کشورمان می باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *