تولید فنر, فنر فرمدرا, فنر ها

معرفی کاربرد های فنر های فرمینگ + راهنمای خرید انواع فنر

فنرهای فرم دار

مطالعات و بررسی های مراکز تولید قطعات صنعتی نشان می دهد به علت پرکاربرد بودن فنر فرم دار ، این فنر نیز مانند فنر فشاری و فنر کششی موفق شده است حوزه ی خدمت رسانی به انسان را پویاتر از قبل کند.

در واقع فنر فرمدار که یکی دیگر از انواع گوناگون فنر می باشد که تولیدی تک فنر مهارت خاصی در ساخت انواع فنر های فرم دار دارد. این نوع فنر ها با دستگاه های امروزی که از سیستم های کنترلی دقیقی (CNC) بهرمند هستند، ساخته می شوند و در بیشتر صنایع مورد استفاده قرار می گیرند.

فنر فرم دار چیست؟

انواع و اقسام فنر های فرم دار وجود دارد که بسته به کاربرد فنر احتمال دارد یک قسمت آن پیچیده باشد. یا یک بخش آن خم داشته باشد.

زمانی که جایی نام فنر برده می شود در تصور انسان حلقه های کنار هم قرار گرفته با اشکال گوناگون به یاد می آید اما در فنر فرمدار گاهی حتی یک قسمت از فنر هم از حلقه تشکیل نشده و صرفا از تعداد خم های بسیاری تشکیل شده با فاصله های مختلف و این فنر هم از پر استفاده ترین فنرهای مصرفی است.

این فنر ها برخلاف فنرهای کششی و پیچشی و کششی از هیچ قانونی پیروی نمی کنند. یک مفتول از جنس فولاد ضد زنگ و یا فولاد کربنی به همراه مجموعه ای از خم هایی با زوایا و طول های موردنظر میتواند به فنر فرم دار مد نظر منجر شود.

کارشناسان براین باورند که طراحی این مدل فنر به علم تخصّصی احتیاج دارد چراکه محاسبه ی فشارهایی که قرار است در این فنر ذخیره و بعد رها شوند به آسانی انجام نمی شود.

همانطور که گفتیم این فنر ها با دستگاه های فرمینگ و یا به عبارتی CNC ساخته می شوند.

فنر فرمدار چگونه شکل می گیرد؟

فنرهای فرمدار که نسل جدید فنر صنعتی محسوب می شوند.

یک سیم از جنس فولاد ضد زنگ و یا فولاد کربنی به همراه مجموعه ای از خم هایی با زوایا و طول های مختلف می تواند فنر  فرمدار را شکل دهد.

تنها محدودیت در طراحی یک فنر فرمدار مشکل است و به قدرت تجسم طراح هست که به ذهن خلاقی نیاز دارد و محدودیت دیگر تولید آن، قدرت عملکردی دستگاه تولید است.

اینجاست که ترکیبی از ویژگی و توان دستگاه ساخت، قدرت و خلاقیت طراح و هنر قالب سازی قادر اند در کنار هم این محدودیت ها را از بین برده و تولید فنر های فرمدار را به هر شکل و فرم ممکن کنند.
اغلب فنر های فرم دار حین ساخت تحت فرآیند هایی، تنش زدایی میشوند.

تنش گیری از این مفتول ها این اطمینان خاطر را ایجاد می کند که ابعاد قطعه با تلرانس های مورد نیاز ماندگارند.

فنر فرم دار که از متریال مختلفی مانند تسمه و یا مفتول ساخته می شود؛ میتواند در بخش هایی فنر کششی یا فشاری داشته باشد.

این مدل فنرها که با قالب های دستی و دستگاه های فرمینگ قابلیت تولید را دارند برای قطعه های میلیونی به کار می آیند و برای تولید انبوه پیشنهاد می شوند.

کاربرد فنر فرم دار

فنر فرمدار غالبا در تولید بخش های گوناگون دستگاه ها کارایی دارند و طراحی و محاسبه ی نیروی پتانسیل آن بسیار کارشناسی و براساس تجربه محاسبه می شود.

یکی از محصولات این کمپانی فنرهای فرمدار است.

فنر فرم دار در صنایع اتومبیل سازی به ویژه در اتصالات صندلی و در های اتومبیل کاربرد بسیاری دارد.

این مدل فنر در انواع کاسه چراغ و انواع صنایع نساجی و نظامی مورد استفاده قرار می گیرد. بیشتر قابلیت فنری و نگهدارنده را ایفا میکنند و در انواع فنرهای هالوژن نیز استفاده می شوند.

معیارهای ساخت فنر فرمدار

  •  اندازه مفتول از ۰.۲ میلیمتر تا ۸ میلیمتر بسته به نیاز مشتری یا بسته به زمینه مصرفی.
  •  متریال مصرفی کربنی و ضد زنگ و فسفر برنز
  •  تلرانس براساس خواسته مشتری

مفتول به کار گرفته شده در ساخت وایرفرم ها میتواند دارای حلقه ها دایره و مربع بوده و موادی از قبیل استنلس استیل، فولاد کربنی، تنگستن، مفتول برنجی و… داشته باشد.

 

محصولاتی که در آن ها فنرفرمدار استفاده شده است:

فنر زیر سیگاری اتومبیل و فنر فرمدار تسمه ای و بعضی از خار فنرها که در صنایع خودروسازی و صنایع بسیار دیگر مورد استفاده قرار می گیرند، انواع فنرهای فرمدار هستند.

اشپیل، فنر بیضی، فنر نوردی، فنر شاخکی(فنر شاخکدار)، فنر تختی، خار چراغ و بست های مفتولی نمونه هایی از مفتول های مولتی فرمینگ پر استفاده هستند.

 

  • برای مشاهده محصولات دیگر فروشگاه تک فنر اینجا کلیک کنید.

 

همچنین خوب است بدانید که اگر هنگام ثبت سفارشات خود، به مشاور ما در بخش فروش بگویید که از طریق وبسایت با تک فنر آشنا شده اید، شامل تخفیف ویژه مشتریان وبسایت خواهید شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *