تولید فنر

فرایند تولید فنر | روش های تولید انواع فنر

صنعت فنرسازی

فرایند تولید فنر

فرآیند ساخت فنرها با ماشین آلات مکانیکی برای تولید فنرها توسط سیم پیچ کردن فلز یا خم کردن و تغییر شکل دادن سیم برای ساخت فنر انجام می شود. تولید فنریک کاردستی هنری است که شامل دانش خاصی در ساخت فنر است.

در این مطلب خواهید آموخت که تولید کنندگان فنر از چه فرایند ها و روش هایی برای ساختن فنرها و دستیابی به کارهای هنری خود استفاده می کنند.

روش تولید فنر به صورت سیم پیچ

این فرآیند با استفاده از یک کوئل فنریا CNC که یک دستگاه ساخت فنر مکانیکی است، انجام می شود. تکنسین فنرآنچه دستگاه را راه اندازی می کند تا دستگاه فنررا برای ایجاد یک نوع خاص از فنر آماده کند. از این نوع دستگاه فنر برای ساخت فنرهای فشرده سازی، فنر های الحاقی و فنر های پیچشی استفاده می شود.

این فرآیند شامل قرار دادن سیم در مجموعه ای از غلطک ها است و سپس با یک نقطه اتصال یا نقطه هایی که سیم را به عقب سیم پیچ می کند و آن را به یک سیم پیچ یا یک رنگدانه می پیچاند و شکل فنر ایجاد می شود.

تولید فنر به روش سیم پیچ

تولید فنر با دستگاه شکل دهنده فنر

این فرآیند با استفاده از دستگاه فنرسازی یا CNC که یک دستگاه ساخت فنری مکانیزه است نیز انجام می شود. از این نوع دستگاه برای ساختن فنرهای فشاری، فنر های پیچشی، فنرهای دوتایی چرخشی و سیم استفاده می شود. تولید کنندگان فنر می توانند از آن برای ایجاد فنرهای فشاری استفاده کنند اما کارآیی کمتری برای این مورد دارد.

تفاوت این دستگاه فنری در مقابل کوئل فنری در این است که دستگاه فنر سازی دارای ۶ تا ۸ اسلاید ابزار بر روی صورت دستگاه است که این امکان را برای انجام خمش های مختلف، قلاب حلقه ها، شعاع و شکل های مختلف سیم در انتهای فنرها یا روی فرم سیم خودش. این دستگاه بسیار متنوع است.

ساخت فنر با دستگاه خم کننده

ساخت فنر توسط دستگاه خم کننده

در این فرآیند از یک خم کننده CNC استفاده می شود که دستگاه خمش سیم مکانیکی عددی کنترل شده توسط رایانه است. این نوع دستگاه برای ساخت فنر های فرمینگ استفاده می شود.

این دستگاه سیم را به مجموعه ای از غلتک ها تغذیه می کند که سیم را به داخل سیم های سیم راهنمایی می کند و سپس آن را به یک سر ابزار متحرک سوق می دهد.

این سر ابزار می تواند برای انجام خم ها ، شکل های u ، شعاع ، زیگ زاگ ها و همچنین انواع زیادی از سیم های دیگر ساخته شود. از ویژگی های ابتکاری این دستگاه این است که سر ابزار می تواند ۳۶۰ درجه بچرخد به این معنی که فرم سیم شما می تواند در حالت های مختلف خم شود.

 

تولید فنر با فرایند های گرمایشی

تولید فنر با فرایند های گرمایشی

هنگام تولید فنر ها، نیاز به گرمازدایی وجود دارد تا فنر بتواند شکل خود را حفظ کند. با استفاده از گرمازدایی، فنر ها شکل الاستیک خود را حفظ خواهند کرد و فشرده سازی فنر انجام می شود. به همین دلیل یک تولید کننده فنر باید هر فنر تولیدی را مقاوم کند.

در هنگام عملیات حرارتی فنر، سازنده فنر باید با توجه به نوع سیم فنر مورد استفاده خود، فنر را تا مدت زمان مشخصی با دمای مشخصی حرارت دهد.

به عنوان مثال اگر فنر از سیم موسیقی ساخته شده باشد، حرارت مناسب یا گرمازدگی ۵۰۰ درجه فارنهایت به مدت ۳۰ دقیقه خواهد بود ، اگر فنر از ۳۰۲ فولاد ضد زنگ ساخته شود، عملیات حرارتی مناسب ۶۰۰ تا ۶۵۰ درجه فارنهایت است.

۳۰ دقیقه زمان مدرن ترین تجهیزات مورد استفاده ، اجاق گاز کمربند نقاله است. این اجاق در کنار دستگاه فنر قرار می گیرد تا فنر ها به صورت اسلاید پایین بیایند و در دهان اجاق گاز تسمه نقاله قرار گیرند.

فنر ها در امتداد تسمه نقاله به قسمت کوره اجاق گاز منتقل می شوند ، سپس از گرما مناسب استفاده می کنند ، سپس از طرف دیگر کمربند انتقال را خاموش کرده و برای خنک کردن در یک جعبه گیرنده قرار می گیرند.

اندازه و انواع سیم فنر

سیم فنر برای تولید فنرها استفاده می شود. این سیم فنر در مقیاس سختی بسیار سخت است. معمولاً در مقیاس سختی آنها ۱/۴ سخت ، ۱/۲ سخت ، ۳/۴ سخت و کامل است.

با سیم فنر آن بالاتر از سخت است ، به این معنی که این ماده بسیار سخت است.

دلیل این امر اینست که سیم فنر باید دارای مقاومت باشد تا الاستیک باشد و بتواند به طول اصلی خود برگردد.

استحکام کششی سیم فنر را می توان در خصوص ویژگی های صفحه فنر های معمولی صفحه خصوصیات فنر های مشترک مشاهده کرد.

فرایند سنگ زنی و سابیدن فنر

سنگ زنی فنر زمانی است که انتهای یک فنر فشرده سازی یا سیم پیچ سیم پیچ مسطح باشد تا فنر بتواند به طور عمودی صاف بایستد.

فشرده سازی سیم های گرد یا فنرهای کویل دارای قطر کوچک خارج از آن هستند و به سنگ زنی احتیاج دارند به طوری که فنر درست می شود و تاب نمی خورد.

فرآیند سنگ زنی فنر توسط دستگاه سنگ زنی فنری انجام می شود. چرخ دستی فنر دارای دو چرخ سنگزنی افقی نسبت به هم است که از هم جدا شده اند تا طول فنر اجازه ورود بین هر دو چرخ سنگزنی را داشته باشد.

سپس بشقاب فنری یک صفحه جداگانه است که سوراخ هایی برای پذیرش فنر دارد. فنر ها در سوراخ های ظرف فنری قرار می گیرند و ظرف فنر با سرعت بسیار کمی از دور در دقیقه حرکت می کند.

فنر ها در بین دو چرخ سنگ زنی قرار دارند. پس از رو شن شدن دستگاه انتهای فنر سابیده شده و آماده استفاده می شود.

 

تولیدی تک فنر 
تولید کننده و تامین کننده انواع فنر موردنیاز صنایع گوناگون کشور

برای اطلاع از قیمت و سفارش انواع فنر بصورت کلی و تکی از سراسر کشور لطفا با مشاورین ما تماس بگیرید.

۳۳۹۲۰۳۷۸_۰۲۱

۰۹۱۲۶۱۵۱۱۸۱

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *