فنر حلزونی, فنر ها

کاربرد فنر حلزونی در صنعت و مشخصات آن

فنر حلزونی (Spiral Spring)

آشنایی با فنر حلزونی و انواع آن

یکی از کارآمدترین فنرها در صنعت فنر حلزونی است که فرم ظاهری این نوع فنر خیلی شبیه به حلزون است. کاربرد فنر حلزونی در صنعت بسیار زیاد است و معمولا فنر تسمه ای هم به آن می گویند. جنس این فنرها غالبا از تسمه است. و یکی از پر کاربردترین فنرها در صنعت است که در سایزهای کوچک و بزرگ تولید می شوند.

ساختار و ظاهر فنرهای حلزونی

این نوع فنر از نظر ظاهر تغییر خاصی با دیگر فنرها دارند. دقیقا مشابه حلزون هستند، که حلقه ها به دور هم پیچیده شده اند. فنرهای حلزونی بیشتر از تسمه تولید می شوند.

بر خلاف دیگر فنرها که سطح مقطع آنها غالبا از مفتول هایی تشکیل شده که حلقوی هستند. اما جنس تشکیل دهنده فنر حلزونی تسمه هست. تسمه ها به صورت مستطیل هستند، و دارای قطر و عرض می باشند.

فنر حلزونی غالبا با پیچیده شدن یا کوک شدن انرژی را درخود حفظ می کند. و وقتی که نیاز است این انرژی نگهداری شده را آزاد می کند. و مسئولیت و وظیفه خود را انجام می دهد. معمولا یک سمت این فنرها ثابت و سمت دیگر آن به دورمحور کوک می شود. و پروسه نگهداری انرژی را انجام می دهند. این نوع فنرها علاوه بر تسمه از سیم های نوردی نیز تولید می شوند.

انواع فنرهای حلزونی

فنر حلزونی کیپ

این نوع فنر حلزونی روی هم چسبیده است. و بیشتر در مواردی استفاده میشود که لازم است تا فنر بیش از ۳۶۰ درجه چرخش داشته باشد. و بسیار زیاد بازی داشته باشد، مثل فنرهای داخل متر و یا جارو برقی که وقتی ما متر را باز میکنیم، فنر بارها به دور خود می‌ چرخد و باز میشود. و نیرو را در خود ذخیره میکند تا به محض رها کردن به حالت اولیه برگردد.

فنرهای حلزونی گام دار

از انواع این فنرها همان فنرهای دلری هستند، که بین حلقه ها فاصله است. و نیاز به چرخش کمتری در فنر میباشد.در این مدل فنر نیز گاهی با حلقه ای فنر در حال کوک‌ شده مهار میشود، تا فرایند جا زدن فنر آسانتر باشد.

مطالعه مقاله بیشتر مرتبط با فنر حلزونی در سایت گروه تولیدی تک فنر.

معرفی انواع فنرهای حلزونی کاربردی در صنعت

Power spring

این فنرها به اسم فنر ساعت نیز شناخته میشوند، چرا که در صنعت ساعت سازی جهت اعمال نیرو استفاده بسیار زیادی دارند. میتوانند با اشغال کمترین فضای ممکن نیروی نسبتا زیادی را ایجاد کنند. همچنین این گونه از فنر مارپیچ حرکت خطی قابل قبولی را با استفاده از کمترین نیروی انباشته فراهم کرده.و نیز زمانی که فنر در حالت باز قرار دارد نیروی بسیار زیادی را در خود ذخیره میکند.

Hairspring

نوعی از فنر اسپیرال با حلقه هایی که اغلب از هم فاصله دارند. این فنرها معمولا در سایزهای کوچک تولید و در صنعت ابزار بکار برده میشوند. به عنوان مثال در ابزار زمان سنجی، مترها و یا مکانیسم ضد انفجار میان چرخ دنده ها استفاده میشوند.

Brush spring

فنر براش (به همراه براش هولدر) یا همان فنر ذغال کاملا شناخته شده هستند. چرا که از دیرباز جهت اعمال فشار پشت ذغال در موتورهای الکتریکی و ژنراتورها بکار گرفته شده اند. این فنرها به شکلی طراحی شده اند که در بیشتر زمان عملکرد همه حلقه های فنر فعال خواهند بود.

Constant Force Spring

تولید فنر حلزونی نیرو ثابت به گونه ای است که هر حلقه فنر به شکلی کاملا کیپ و بدون هیچ فاصله ای بدور حلقه دیگر پیچیده شده است. حین عملکرد، انتهای آزاد به سمت بیرون کشیده شده. و لذا نیرو توسط حلقه های داخلی بوجود می آیند. کاربرد بسیار مهم دیگر این فنر، مکانیسم برگردان Retraction Mechanism آن میباشد. ثابت بودن نیروی اعمال شده توسط این فنرها به واسطه یکسان بودن قطر تک تک حلقه های فنر میباشد.

تولید فنرحلزونی نیرو ثابت بدون هیچ محدودیتی در طول و به منظور اعمال نیرویی با نرخ ثابت انجام میگیرد. فنر سیم جمع کن جاروبرقی و فنر کمربند ایمنی خودرو مثالهایی از کاربرد فنر اسپیرال نیرو ثابت هستند. اساسی ترین کاربردهای فنر حلزونی را در بالا ذکر نمودیم. حال در زیر به سایر کاربردهای فنر حلزونی نیز اشاره نموده ایم: مهمترین کاربردهای فنر حلزونی عبارتند از: فنر صندلی خودرو، موتورهای الکتریکی (فنر پشت ذغال)، اسباب بازی های کوکی، فنر پوشر، تایمرها، فنر قفل، فنر گردگیر، ترموستات و ترمومترها (فنر حلزونی بی متال).

شرکت فنرسازی تک فنر با سابقه طولانی در تولید و طراحی انواع فنرهای مورد نیاز صنایع، لوازم خانگی،خودروسازی، تسلیحات کشاورزی و برق را بر عهده دارد .

جهت دریافت قیمت فنر ها و سفارش انواع فنر از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در ارتباط باشید.

تلفن تماس :

۰۹۱۲۶۱۵۱۱۸۱

۰۲۱۳۳۹۲۰۳۷۸

فکس: ۰۲۱۳۳۹۱۳۰۷۷
ایمیل : mohammadi.takfanar@gmail.com

ارتباط از طریق واتس اپ

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *