فنر کششی, فنر ها

فنر کششی چیست؟ تولید و فروش انواع فنر کششی

فنرهای کششی شاخکدار

یکی از محصولات تولیدی تک فنر، فنر کششی است، در این نوع فنر حلقه ها تشکیل دهنده فنر روی همه چسبیده اند و ابتدا و انتهای فنرها دارای ۲ عدد قلاب می باشد.

اگر این دو قلاب گرفته و کشیده شوند و به آن ها نیرو وارد شود، ارتفاع فنر بیشتر می شود. و بین حلقه های فنر فاصله می افتد. و این نوع فنر دقیقا مثل کِش عمل میکند.

فنر کششی چیست؟

یکی از انواع فنرهایی که در تولیدی تک فنر ساخته و ارائه می شود، فنر کششی است.

در عصرحال در صنایع گوناگون از این مدل فنر استفاده های زیادی می شود.

این مدل فنر از لحاظ میزان کاربرد می توان گفت حدودا معادل فنر فشاری است ولی با فنرحلزونی قابل قیاس نیست.

فنر های کششی یکی از پرکاربرد ترین فنرها هستند.

و در جاهای بسیار زیادی مصرف دارند برای واضح شدن چگونگی کاربرد این فنرها
مثالی از این نوع فنر میزنیم، مثلاً روی بعضی از درب های خانه و یا کارگاه ها که از فنر های کششی استفاده می شود. و کاربرد این فنر برای این هست که وقتی درب را کسی باز کرد با رها کردنش درب خود به خود بسته شود. درحال حاضر جک جایگزین این فنرها شده است. و در اکثر جاها این جک ها هستند که روی درب ها نصب می شوند. و درب را به آرامی می‌ بندند اما همچنان در خیلی از کارگاه ها هنوز از این نوع فنر و به هم چسبیده استفاده می شود.

فروش فنرکششی

عملکرد فنر کششی

همان طور که در مثال توضیح داده شد و قبلا هم اشاره کردیم کارکرد این فنرها دقیقا مثل کِش می‌ باشد.

که وقتی ما دو طرف ان را میگیریم و میکشیم قد آن بلند تر می شود. و نیرو به سمتی اعمال می شود تا دوباره به حالت اولیه برگردد و از این نحوه عملکرد در جاهای مختلف استفاده می شود.
در این نوع فنر قطر خارجی فنر ارتباط مستقیمی با قدرت فنر دارد. و هرچه قطر خارجی بیشتر شود قدرت فنر کمتر می شود، همچنین با زیاد شدن قطر خارجی بازی فنر شما هم بیشتر می شود. یعنی فنر می تواند بیشتر تغییر ارتفاع دهد مثلا اگر شما فنری دارید که طول فنر بیست سانت هست. و می خواهید این فنر این قابلیت را داشته باشد که طولش را تا صد سانت هم تغییر دهید. و همچنان بتواند بدون خراب شدن به حالت اولیه برگردد.

در حالت معمولی این امکان برای فنر شما نیست پس با زیاد کردن قطر خارجی این امکان برای فنر شما فراهم می شود. و البته اگر قطر خارجی را خیلی زیاد کنید لازم است تا ضخامت مفتول (میلگرد) استفاده شده برای فنر شما هم قوی تر شود.
فنر های کششی انواع مختلفی دارد که در ادامه اشاره می شود.

انواع فنر کششی

فنرهای کششی دارای انواع مختلفی هستند که نوع آنها بستگی به قلاب های فنر دارد. و به صورت کلی به سه دسته تقسیم می شوند:

۱.فنر قلاب دار
۲.فنر شاخک دار
۳.فنر کونیک (کله قندی)

فنر کششی قلاب دار

در این مدل فنر حلقه و یا قلاب‌ ابتدایی و انتهایی فنر از خود فنر درست می شود. به این صورت که با خم شدن نود درجه ی حلقه ی ابتدایی فنر،
قلاب فنر ایجاد می شود. و به همین دلیل اکثرا قطر خارجی حلقه ها در این نوع فنر دقیقا اندازه قطر خارجی فنر هست مگر در موارد خاص به سفارش مشتری خاصیت مثبت این نوع فنر این هست که به ‌آسانی قابل تعمیر هستند ، چون اکثرا خراب شدن فنرهای کششی به دلیل شکستن قلاب ها هست. و در این نوع فنر می شود حلقه بعدی را جایگزین حلقه شکسته شده کرد.

و همچنان میتوان از فنر استفاده کرد.

ما در تولیدی بزرگ تک فنر روش انجام این کار را به مشتریان می آموزیم. تا خودشان به راحتی در مواقع ضروری بتوانند از این ترفند استفاده کنند.

 

فنرکششی قلاب دار

فنر کششی شاخک دار

در این نوع فنر ، قلاب های دو طرف فنر از شاخک هایی تشکیل می شوند. که اندازه ی آنها گاهی از طول قسمت کششی فنر (حلقه های کنار هم چسبیده) هم بیشتر می شود و اندازه شاخک ها بستگی دارد به جایی که فنر مصرف می شود.

در این نوع فنر قلاب های دو طرف را به هر اندازه که بخواهید می توانید بزرگتر و بیشتر از قطر خارجی فنر بگیرید. و ‌یا برعکس کوچک تر از قطر خارجی بگیرید و این هم بستگی به نوع مصرف فنر دارد.

فنر کششی کونیک (کله قندی)

در این نوع فنر دو سر فنر و یا گاهی یک طرف فنر کله قندی است. قلاب ها جدا گانه درست می شوند و بعد داخل فنر قرار می گیرند.

خاصیت عالی این نوع فنر عمر بسیار بالای قلاب ها هست که در این مدل فنر شکستگی در شاخک ها خیلی به ندرت رخ می دهد. و برای جاهایی مصرف می شود که لازم باشد شاخک فنر توان چرخش داشته باشد.

فنر کششی (Extension Spring) چگونه کار می کند؟

فنر های کششی در گذشته روی درب های خانه استفاده می شد اما درحال حاضر جک جایگزین این فنرها شده است، اما همچنان کارخانه و شرکت ها از فنر کششی به هم چسبیده استفاده می کنند.

این نوع فنر ها از دو سمت دارای قلاب هستند و از هر دو طرف امکان اتصال به اجسام یا قطعات را دارند و قادرند به اجسام مختلف وصل شوند.

حلقه های فنر کششی کاملا به هم چسبیده اند و فاصله ای ندارند، اگر این دو قلاب گرفته و کشیده شوند و به آن ها نیرو وارد شود، حلقه ها فاصله گرفته و کار خود را انجام می دهند.

زمانی که اجسام شروع به جدا شدن یا فاصله گرفتن از یکدیگر یا قطعه خاصی را دارند فنر مسئولیت خود را انجام می دهد. و در این زمینه برعکس کار می کند و آن ها را به طرف هم می راند.

به عبارتی این فنر کار خود را با کشیده شدن یا اعمال نیرو به قلاب ها انجام می دهد.

 

ساخت فنر کششی

در ساخت اکثر این مدل فنرها تحول عظیمی نسبت به قدیم صورت گرفته است که با دستگاه های مدرن که دارای سیستم کنترلی دقیقی دارند (CNC) ساخته می شوند. این دقت در ساخت موفق شده است کمک خوبی به صنایع گوناگونان بکند و سودمندتر واقع شود.

اطلاعات آماری بیانگر آن است که اکثرا خرابی های این مدل فنرها، مربوط به دو قلاب آن هاست.

به منظور افزایش ماندگاری و طول عمر فنر های کششی نباید طرحی فنر خم های تیزی داشت داشته باشد. و شعاع حلقه ها نباید کمتر از یک و نیم برابر قطر مفتول باشد.

فنرهای کششی وقتی که کشیده می شوند انرژی را درخود ذخیره کرده. و سپس فوراً با اعمال این انرژی به حلقه های قرار داده شده در دو سمت خود کار خود را انجام می دهند.

فنرکششی و موارد کاربرد آن

در عصر حال این فنر بسیار مورد استفاده قرار می گیرد؛

از جمله کاربرد های فنر کششی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صنعت اتومبیل سازی
  • تولید ماشین آلات صنعت نساجی
  • ساخت لوازم خانگی
  • ساخت ابزارآلات کار درمانی و اپتومتری
  • روی هم سوار کردن قطعات در مهندسی پزشکی

بنابراین فنرهای کششی خدمات بسیار ارزشمندی را به انسان ارائه می دهد.

جنس فنر کششی

جنس فنر ها به سایز آن ها و سفارش مشتری بستگی دارد.

سایز های ریز فنر ها به خصوص در کشور ما معمولا از جنس فنری سیکا هستند.

خرید انواع فنرکششی

برای خرید فنرهای کششی تولیدی تک فنر می توانید از لینک زیر اقدام فرمایید.

 

تولید و فروش انواع فنر کششی 

 

  • برای مشاهده محصولات دیگر فروشگاه تک فنر اینجا کلیک کنید.

 

همچنین خوب است بدانید که اگر هنگام ثبت سفارشات خود، به مشاور ما در بخش فروش بگویید که از طریق وبسایت با تک فنر آشنا شده اید، شامل تخفیف ویژه مشتریان وبسایت خواهید شد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *